BAROLO & A BRAVE PRODUCTION

..........................................................................................................................................................................................................................................


Margot Barolo

är formgivare med en bakgrund från Beckmans och Konstfack och driver designbyrå Margot Barolo AB och varumärket Brave Production. Hon har under åren arbetat med några av Sveriges främsta företag som Klässbols Linneväveri, Svenskt Tenn, Iris Hantverk, Rörstrand/Fiskars, m.fl. Materialen varierar och det är projekten som styr. Hon samarbetar sedan en längre tid med Ulrika Mårtensson i flera projekt under Barolo/Mårtensson. Margot har också drivit produktion och fördjupat sig i frågor som utmanat bilden av produktion, svensk konstindustri och vår värdering av människor och produkters tillkomst som en del av ett konstnärligt forskningprojektet ”No Innocent Objects". Hon utforskar och experimenterar med nya sätt att producera desin på i ett större kollaborativt projekt "The Kinship Method". Hon föreläser och undervisar på olika designhögskolor och är vice ordförande i Konstnärernas Riksorganisation. Barolo har varit flitigt anlitad som sakkunnig de senaste åren i frågor rörande småskalig produktion och företagande för design och konstnärliga verksamheter, samt inom process och projektarbete. Är också programansvarig lektor på Beckmans Designhögskola på Formprogrammet och under 2017 varit tillförordnad vd för Handarbetets Vänner.


Margot Barolo

Running her own design company, with studies at Beckmans School of Design (BFA) and Konstfack, the College of Arts, Craft & Design (MFA). She has over the years worked with some of the leading companies in Sweden. Parallelly she has worked with in-house production. In recent years Barolo has delved into the issues of production and challenged the image of production, Swedish art industry and how we evaluate the creation/design of an object. It has among other things resulted in the book Brave New Production and the magazine Brave Magazine #2 as part of an artistic research project at Konstfack, the College of Arts, Crafts and Design. The project was funded by The Swedish Arts Grant Committee under the name "No Innocent Objects." She lectures and teaches at various design colleges and is the head of the product design department at Beckmans Colleges of Design and vice chairwoman of the Swedish Artists’ Association.